Rozporządzenie UE 261/2004 ma zasadnicze znaczenie dla ochrony praw pasażerów w przypadku opóźnień lub odwołań lotów, ale także w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (overbooking). Rozporządzenie stanowi, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania finansowego, jeśli ich zaplanowany lot zostanie nieoczekiwanie zakłócony, za co odpowiedzialna jest linia lotnicza. Dzięki rozporządzeniu UE 261/2004 pasażerowie mogą być pewni, że będą chronieni, a ich prawa będą zawsze zachowane. Ważne jest jednak, aby znali oni swoje prawa i wiedzieli, jak z nich korzystać w takich niekorzystnych sytuacjach.
Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie finansowe za zakłócenie lotu Ryanair, musi ono dotyczyć jednej z poniższych opcji.
Overbooking
Overbooking oznacza, że pasażerowi odmówiono wejścia na pokład bez jego zgody. Personel Ryanair najczęściej poinformuje Cię, że nie ma już dla Ciebie miejsca z powodu overbookingu. W takim przypadku możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości planowanego lotu. Dowiedz się więcej o odmowie przyjęcia na pokład.
Opóźnienie lotu
Twój lot liniami Ryanair był opóźniony o co najmniej 3 godziny, a przyczyną opóźnienia nie były żadne nadzwyczajne okoliczności, takie jak strajk pracowników lotniska lub niekorzystne warunki pogodowe. Opóźnienie, z jakim samolot wystartował, nie ma znaczenia dla spełnienia warunków, a jedynie różnica czasu między planowanym a faktycznym lądowaniem w miejscu docelowym. Kwota odszkodowania waha się od 250 do 600 euro, w zależności od długości opóźnienia i odległości między lotniskami. Więcej informacji na temat opóźnionych lotów.
Odwołanie lotu
Jeśli Ryanair odwoła zaplanowany lot z wyprzedzeniem krótszym niż 14 dni, pasażer ma prawo do odszkodowania w takiej samej wysokości jak w przypadku opóźnionego lotu, również w zależności od odległości lotu. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku opóźnionego lotu, musi to być błąd ze strony Ryanair. Jeśli lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, Ryanair nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Więcej informacji na temat odwołanych lotów.
Zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004, aby ubiegać się o odszkodowanie, należy spełnić jeszcze jeden ważny warunek. Samolot Ryanair musi wystartować z lotniska znajdującego się w UE lub wylądować w UE. Jeśli więc Twój lot odbywał się między lotniskami poza UE, niestety nie otrzymasz odszkodowania.
Opuszczenie lotu z przesiadką
Jeśli pasażer nie zdąży na lot z przesiadką z powodu opóźnienia lub odwołania lotu, przysługują mu takie same uprawnienia jak w przypadku odwołania lotu, z zastrzeżeniem tych samych warunków.
Kwota, do której masz prawo, zależy od długości opóźnienia i odległości między miejscami docelowymi. W przypadku lotów dłuższych niż 3 500 kilometrów można ubiegać się o maksymalnie 600 euro. Jednak w przypadku tych lotów jedno z lotnisk musi znajdować się w UE, a drugie poza UE. Jeśli więc przelecisz więcej niż 3500 kilometrów, ale tylko w obrębie UE, Twoje odszkodowanie zostanie zmniejszone do 400 euro. W przypadku lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów roszczenie wobec Ryanair wynosi 400 euro. W przypadku krótszych lotów o długości do 1500 kilometrów między lotniskami roszczenie wynosi 250 euro.
Ważne jest, aby pamiętać, że w przypadku lotów powyżej 3500 kilometrów Ryanair może zmniejszyć odszkodowanie do 50% pierwotnej kwoty 600 do 300 euro, jeśli opóźnienie trwa od 3 do 4 godzin. Jeśli chcesz uzyskać pełne odszkodowanie, Twój lot musi być opóźniony o ponad 4 godziny.
Istnieją dwa sposoby uzyskania odszkodowania za przerwany lot. Możesz samodzielnie skontaktować się z Ryanair za pośrednictwem formularza internetowego. Ryanair oceni sprawę, a następnie skontaktuje się z Tobą w celu podjęcia decyzji o wypłacie odszkodowania. Jeśli jednak Twoje roszczenie zostanie odrzucone, nie masz wielu możliwości odwołania się od tej decyzji. Możesz napisać do obsługi klienta lub zadzwonić bezpośrednio do pracownika Ryanair. W najlepszym przypadku ktoś odbierze telefon i spędzi z Tobą trochę czasu, ale nie licz na to, że Ryanair ponownie rozważy swoją decyzję. Następnie możesz skontaktować się z prawnikiem, ale jeśli nie odniesiesz sukcesu w sądzie, będziesz musiał uiścić opłaty sądowe i wysokie koszty prawne. Ta opcja jest wysoce ryzykowna i może drogo kosztować.
Inną opcją jest zwrócenie się do praktykujących prawników, którzy codziennie pomagają dziesiątkom podróżnych w ochronie ich praw. Wszystko, co musisz zrobić, to wypełnić krótki formularz. My zajmiemy się resztą. Po krótkiej ocenie Twojej sprawy, skontaktujemy się z przedstawicielem Ryanair i w krótkim czasie otrzymasz pieniądze na swoje konto. Ponadto jesteśmy gotowi bronić Twoich praw w sądzie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Korzyścią dla Ciebie jest to, że nie ponosisz żadnych opłat za usługi Refundio, a jedynie częściową prowizję w przypadku sukcesu w sprawie.
Nawet jeśli zakłócony lot spełnia powyższe warunki, nie zawsze możesz mieć prawo do odszkodowania. Dzieje się tak, ponieważ istnieją tak zwane nadzwyczajne okoliczności, w których Ryanair nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Są to nagłe sytuacje, którym Ryanair nie mógł zapobiec i które doprowadziły do opóźnienia lub odwołania lotu. Takie sytuacje obejmują między innymi niekorzystne warunki pogodowe lub strajki kontrolerów ruchu lotniczego.
Czy wiesz, że Ryanair obsługuje średnio ponad 3000 lotów dziennie? Irlandzka tania linia lotnicza jest najwyżej sklasyfikowaną ze wszystkich europejskich linii lotniczych, a zajmujący drugie miejsce EasyJet wykonuje o połowę mniej lotów dziennie.
Całkowita liczba samolotów Ryanair wynosi aż 565. Wraz ze swoimi spółkami zależnymi Buzz, Lauda i Malta Air, Ryanair lata do ponad 240 miejsc docelowych w 40 krajach w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie.