Odwołany lub opóźniony lot Smartwings? Odszkodowanie w wysokości do 600 euro to tylko kilka kliknięć!

Największa czeska linia lotnicza obsługuje średnio kilkadziesiąt lotów dziennie. Jeśli niedawno leciałeś ze Smartwings i Twój lot został niespodziewanie odwołany lub opóźniony, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przeczytaj poniżej, aby dowiedzieć się, jakie są zasady odszkodowania za zakłócone loty, ile możesz się domagać i, co najważniejsze, jak uzyskać odszkodowanie tak szybko, jak to możliwe.

Zasady ubiegania się o odszkodowanie na mocy prawa UE

Unia Europejska chciała podjąć środki zapobiegające arbitralnym zachowaniom przewoźników lotniczych wobec pasażerów i dlatego przyjęła rozporządzenie 261/2004. Rozporządzenie to chroni prawa pasażerów linii lotniczych i ustanawia środki odszkodowawcze w przypadku naruszenia tych zasad.

Rozporządzenie UE reguluje odwołane lub opóźnione loty oraz przypadki odmowy przyjęcia na pokład (overbooking).

Za które loty Smartwings mogę otrzymać rekompensatę finansową?

Rozporządzenie UE 261/2004 określa trzy główne przypadki, w których pasażer może ubiegać się o odszkodowanie. Są to:

Opóźnione loty

Jeśli Twój lot Smartwings jest opóźniony o 3 godziny lub więcej, masz prawo do odszkodowania. Przy obliczaniu długości opóźnienia decydujący jest czas lądowania samolotu w miejscu docelowym w porównaniu z planowanym przylotem. Natomiast opóźnienie, z jakim samolot wystartował, nie ma znaczenia. Ważne jest również, aby wina leżała po stronie smartwings i dlatego nie może być spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami (np. złą pogodą).

Odwołane loty

Jeśli Smartwings odwoła Twój lot na mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem, również masz prawo do zwrotu pieniędzy. Podobnie jak w przypadku opóźnionych lotów, powodem odwołania nie mogą być nadzwyczajne okoliczności, lecz błąd Smartwings. W przeciwnym razie odszkodowanie nie przysługuje.

Odmowa przyjęcia na pokład (overbooking)

Możesz również uzyskać odszkodowanie, jeśli personel Smartwings odmówił Ci wejścia na pokład z powodu przepełnienia, mimo że zapłaciłeś za bilet. W takim przypadku można ubiegać się o odszkodowanie w takiej samej wysokości jak za odwołany lub opóźniony lot, zgodnie z zasadami opisanymi w poniższym artykule. Warunkiem ubiegania się o odszkodowanie jest to, że pasażer nie został wpuszczony na pokład samolotu wbrew swojej woli i nie było to dobrowolne przekazanie miejsca innemu pasażerowi.

Wyjątkowe okoliczności, które nie uprawniają do odszkodowania

Roszczenie o odszkodowanie na mocy rozporządzenia UE 261/2004 nie powstaje w przypadku spełnienia jednego z powyższych warunków. Istnieją pewne sytuacje, których Smartwings nie może kontrolować ani im zapobiec. Zdaniem UE niesprawiedliwe byłoby wymaganie od linii lotniczych rekompensaty nawet w takich przypadkach, dlatego w rozporządzeniu uwzględniono tak zwane wyjątkowe okoliczności. Obejmują one na przykład strajki personelu lotniska, złą pogodę lub awarie radaru lotu. Jeśli wystąpi którakolwiek z tych okoliczności, Smartwings nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania.

Ile pieniędzy otrzymam za odwołany lub opóźniony lot Smartwings?

Kwota, do której masz prawo, będzie się różnić, głównie w zależności od odległości lotu i długości opóźnienia do miejsca docelowego. Zasady dotyczące odszkodowań mają zastosowanie zarówno do odwołanych i opóźnionych lotów, jak i odmowy przyjęcia na pokład.

W przypadku lotów o długości do 1 500 kilometrów pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości do 250 euro. W przypadku dłuższych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów można ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 400 euro. W przypadku lotów dłuższych niż 3 500 kilometrów można ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 600 euro. Warunkiem jest, aby lot odbywał się między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE. Przykładem może być lot z Pragi do Dubaju. Z drugiej strony, w przypadku lotów powyżej 3500 kilometrów, ale tylko w obrębie UE, zwrot kosztów jest ograniczony do 400 euro.

W przypadku roszczenia w wysokości 600 euro rozporządzenie UE stanowi, że opóźnienie musi wynosić ponad 4 godziny. Jeśli więc Twój lot spełnia wymóg odległości ponad 3500 kilometrów, ale dotrzesz do miejsca docelowego z opóźnieniem od 3 do 4 godzin, Smartwings ma prawo obniżyć odszkodowanie do 300 euro. Jeśli szukasz informacji na temat przegapienia lotu z przesiadką, przejdź do tego artykułu.

Mój lot Smartwings spełnia powyższe warunki, jak mogę otrzymać zwrot pieniędzy?

Jeśli Twój lot został odwołany lub opóźniony, masz dwie możliwości uzyskania zwrotu pieniędzy. Po pierwsze, możesz samodzielnie skontaktować się ze Smartwings za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej Smartwings. Większość podróżnych początkowo wybiera tę opcję, ale szybko przekonuje się, że nie jest ona zbyt skuteczna. Linie lotnicze często odmawiają rekompensaty pasażerom, nawet jeśli są do tego uprawnione. Linie lotnicze, w tym przypadku Smartwings, liczą na to, że większość pasażerów zaakceptuje tę decyzję i nie będzie dalej drążyć sytuacji, ponieważ kosztowałoby ich to wiele czasu i nerwów. Co więcej, wynik nadal byłby niepewny.

Inną opcją jest zaoszczędzenie sobie kłopotu i skierowanie sprawy do nas. Nasz dział prawny na co dzień komunikuje się z przedstawicielami linii lotniczych i znamy cały proces. Wystarczy wypełnić nasz formularz, a nasi koledzy przeanalizują sprawę i skontaktują się z przedstawicielem Smartwings. W razie potrzeby nasi prawnicy skierują sprawę do sądu. Po otrzymaniu odszkodowania natychmiast je wypłacimy. Zaletą systemu Refundio jest to, że nie płacisz żadnych opłat sądowych ani pieniędzy za usługi prawne, tak jak w przypadku indywidualnego dochodzenia odszkodowania z prawnikiem. Jeśli to możliwe, wypłacimy odszkodowanie z góry. Nie musisz więc na nic czekać, a pieniądze natychmiast znajdą się na Twoim koncie.

Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie za zakłócony lot, ale chcesz zaoszczędzić sobie czasu i nerwów, wypełnij nasz krótki formularz. Zajmiemy się wszystkim, a następnie wypłacimy Ci należne pieniądze.

Uzyskaj do 600 € za opóźniony lub odwołany lot.

Smartwings Group - która firma obsługuje Twój lot?

Chociaż Smartwings jest czeską firmą, obsługuje loty z czterech różnych krajów europejskich. Dlatego dobrze jest wiedzieć, która konkretna linia lotnicza obsługiwała Twój lot. Jeśli numer lotu jest poprzedzony QS, jest to lot Smartwings z siedzibą w Czechach. Z drugiej strony, 6D to oznaczenie Smartwings Slovakia, kombinacja 7O to Smartwings Hungary, a pod oznaczeniem 3Z rozpoznasz Smartwings Poland. Rozróżnienie między firmami jest niezbędne, aby ubiegać się o odszkodowanie od właściwej firmy.

Szukasz informacji na temat odszkodowania za zakłócenie lotu przez inną linię lotniczą?

Zweryfikuj swoje prawo do odszkodowania bezpłatnie
Zweryfikuj