Odszkodowanie za odwołany lot

Odwołanie lotu to jedna z wielu niedogodności, z którymi możesz się spotkać podczas planowania podróży. W porównaniu z opóźnieniami lotów, odwołania lotów są jeszcze bardziej nieprzyjemne, ponieważ zwykle zdarzają się w ostatniej chwili i prawie niespodziewanie. Na szczęście istnieją jednak jasno określone zasady, które chronią Twoje prawa jako pasażera. Jeśli zostaną spełnione określone warunki, będziesz mieć prawo nie tylko do lotu zastępczego, ale także do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 EUR na osobę. Przyjrzyjmy się, kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za odwołany lot.

Kiedy powstaje prawo do odszkodowania za odwołany lot?

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr. 261/2004 masz prawo żądać odszkodowania w wysokości do 600 euro w przypadku, gdy:

twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem,
twój lot wystartował z lotniska w UE lub wylądował na lotnisku w UE (jeśli jest obsługiwany przez przewoźnika z siedzibą w UE),
miałeś ważną rezerwację lotu i
za opóźnienie odpowiada linia lotnicza (nie może to być nadzwyczajna okoliczność).

Odszkodowanie za odwołany lot – do czego masz prawo?

Jeśli linia lotnicza odwoła Twój lot na mniej niż 14 dni przed planowaną godziną odlotu, masz prawo zażądać następującego odszkodowania:

  • zwrot ceny zakupu biletu lub zmiana trasy do miejsca docelowego (lot zastępczy),
  • do 600 € rekompensaty finansowej, a
  • następny.

Masz prawo do zwrotu pełnej ceny biletu, niezależnie od tego, czy w dowolnym momencie zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu. W związku z tym nie jest konieczne odwołanie lotu na mniej niż 14 dni przed odlotem. W takiej sytuacji linia lotnicza może zaproponować Ci alternatywną formę zwrotu (np. voucher), ale nie musisz się na to zgadzać, a linia lotnicza jest wówczas zobowiązana do zwrotu pieniędzy. W przypadku lotów, które nie podlegają regulacjom UE, forma zwrotu zależy od warunków handlowych przewoźnika lotniczego lub od ustawodawstwa kraju, w którym przewoźnik lotniczy ma swoją siedzibę.

Zamiast zwrotu ceny zakupu biletu, linia lotnicza może również zaoferować alternatywny lot do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie.

Jeśli Twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed odlotem, masz prawo do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 EUR na osobę, oprócz możliwości wyboru między zwrotem ceny biletu a lotem zastępczym. Linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty rekompensaty finansowej tylko wtedy, gdy spełni następujące warunki lotu zastępczego:

Powiadomienie o odwołaniu lotu Lot zastępczy
14 dni lub więcej Brak rekompensaty finansowej
7 - 13 dni Lot zastępczy nie może odlecieć wcześniej niż 2 godziny przed planowanym czasem odlotu i musi dotrzeć do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym czasie lądowania
mniej niż 7 dni Lot zastępczy musi wylecieć nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotrzeć do miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po planowanym czasie lądowania

Jakie odszkodowanie przysługuje Ci w przypadku odwołania lotu?

Jeśli Twój lot został odwołany na mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem, zgodnie z rozporządzeniem UE przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości do 600 EUR na osobę. Wysokość odszkodowania zależy od długości lotu i czasu opóźnienia lotu zastępczego w stosunku do lotu pierwotnie zarezerwowanego. Poniższa tabela pokaże Ci więcej.

Opóźnienie lotu alternatywnego
Dystans Mniej niż 2 godz 2 godz. – 3 godz 3 godz. - 4 godz Ponad 4 godziny lub brak lotu
Wszystkie loty do 1500 km 125 € 250 € 250 € 250 €
Loty wewnątrz UE na dystansie powyżej 1500 km 200 € 200 € 400 € 400 €
Inne loty między 1500 a 3500 km 200 € 200 € 400 € 400 €
Inne loty powyżej 3500 km 300 € 300 € 300 € 600 €

Jak widać w tabeli, jeśli linia lotnicza zaoferuje Ci lot zastępczy i dotrzesz do miejsca docelowego z opóźnieniem mniejszym niż dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości lotu, linia lotnicza ma prawo do zmniejszenia rekompensaty finansowej o 50%.

Do czego jeszcze masz prawo w przypadku odwołania lotu?

Rekompensata finansowa to nie jedyna rzecz, do której masz prawo w przypadku opóźnienia lotu. Oprócz odszkodowania w wysokości do 600 € masz również prawo do m.in.:

  • poczęstunku (głównie w postaci bonu na posiłek o rozsądnej wartości na lotnisku),
  • zakwaterowania w hotelu.

Odwołanie lotu samo w sobie jest nieprzyjemnym wydarzeniem, zwłaszcza jeśli zaoferowano Ci lot zastępczy do następnego dnia. W takim przypadku linia lotnicza powinna zapewnić bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, w tym transport do hotelu iz powrotem na lotnisko. Nie malujmy diabła na ścianie, ale jeśli linia lotnicza odrzuci cię z tym roszczeniem, możesz sam znaleźć i opłacić nocleg, a później wystąpić do linii lotniczej o zwrot poniesionych wydatków.

Jeśli nie zostałeś wpuszczony na pokład samolotu i jesteś zaniepokojony sytuacją overbookingu, przygotowaliśmy dla Ciebie osobny artykuł.

Wyjątki – kiedy nie przysługuje Ci odszkodowanie za odwołany lot?

W przypadku, gdy Twój lot został odwołany z powodu tzw nadzwyczajnych okoliczności, linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty rekompensaty finansowej. Uwaga, zawsze masz prawo do zwrotu ceny biletu (lub lotu zastępczego) i zakwaterowania w przypadku opóźnienia w nocy. To znaczy niezależnie od tego, czy była to okoliczność nadzwyczajna, czy też nie. Nadzwyczajne okoliczności dotyczą wyłącznie rekompensaty finansowej. Są to na przykład takie sytuacje jak:

  • niekorzystna pogoda - warunki pogodowe;
  • strajk pracowników lotniska lub kontrolerów lotów;
  • awaria radaru lotu;
  • sytuacje awaryjne;
  • zdarzenia awaryjne na lotnisku (zamachy terrorystyczne, pożary, sabotaż, groźby bombowe);
  • niepokoje polityczne;
  • i inne wyjątkowe sytuacje.

Jednak nie zawsze jest to nadzwyczajna okoliczność. Na przykład taka awaria techniczna samolotu będzie w większości przypadków uważana za okoliczność, za którą odpowiedzialność ponosi linia lotnicza, a zatem będziesz uprawniony do odszkodowania finansowego.

Uwaga, zawsze masz prawo do zwrotu ceny biletu (lub lotu zastępczego) i noclegu w przypadku opóźnienia nocy, niezależnie od tego, czy była to okoliczność nadzwyczajna, czy nie. Nadzwyczajne okoliczności dotyczą wyłącznie rekompensaty finansowej.

Jeśli linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie o odszkodowanie z powodu nadzwyczajnych okoliczności, napisz do nas, a my zbadamy sytuację i mimo to spróbujemy wypłacić Ci odszkodowanie.

Brak lotu z przesiadką

Jeśli Twój lot był opóźniony z winy linii lotniczej i w rezultacie nie miałeś czasu na przesiadkę na lot łączony, nie ma powodów do paniki. Linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia alternatywnego lotu do miejsca docelowego. Nie zapominaj, że oprócz lotu zastępczego masz również prawo do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 €.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Ominięcie lotu z przesiadką.

Co zrobić w przypadku odwołanego lotu?

Ważne jest, aby nie panikować. Zrób zdjęcie karty pokładowej lub prześlij je na swój telefon. Spróbuj dowiedzieć się przyczyny odwołania lotu w punkcie informacyjnym. Uzyskaj informacje o możliwym locie zastępczym w kasie. Jeśli odwołanie widnieje na tablicy odlotów, dobrze jest zrobić również jego zdjęcie. Każdy dowód odwołania lotu przyspiesza cały proces odszkodowawczy. Przeczytaj, do czego masz prawo w danej sytuacji i poproś o poczęstunek oraz ochronę hotelu na wypadek, gdyby spóźnienie trwało całą noc.

Skontaktuj się z nami przez formularz. Zajmiemy się wszystkim za Ciebie i wyślemy pieniądze z tytułu odwołania lotu najpóźniej następnego dnia.

Jak wypełnić wniosek o odszkodowanie za odwołany lot?

Możesz wypełnić wniosek o odszkodowanie na dwa sposoby. Albo spróbujesz sam negocjować z linią lotniczą i uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, albo też możesz wypełnić formularz na stronie Refundio.pl i pozostawić nam cały proces uzyskania odszkodowania.

Nie będziemy Cię do niczego namawiać, odszkodowanie za odwołany lot możesz uzyskać na swój sposób bez korzystania z naszych usług. Należy jednak wziąć pod uwagę, że cały proces uzyskania odszkodowania może być długotrwały (wszystko trwa do 12 miesięcy) i przede wszystkim bez gwarancji powodzenia. Wiedza o tym, do czego masz prawo w przypadku odwołania lotu i jednoczesne sformułowanie wszystkiego poprawnie, nie jest do końca łatwa. Nie musisz więc czekać na odszkodowanie nawet po wielu miesiącach.

Jeśli widok dziesiątek e-maili i długich miesięcy kłótni z linią lotniczą sprawia, że burczy Ci w brzuchu bardziej niż turbulencje w samolocie, cały proces możesz zostawić nam.

Wypełniasz nasz formularz w ciągu 5 minut, następnie wszystko ocenimy i jeszcze tego samego dnia skontaktujemy się z Tobą z propozycją odszkodowania. Następnie wyślemy Ci kwotę z góry i będziesz mieć ją na swoim koncie w ciągu 48 godzin. Bez czekania, bez stresu i przede wszystkim z pewnością otrzymania odszkodowania. Kwota pozostaje u Ciebie, nawet jeśli później przegramy spór z linią lotniczą.

Odbierz do 600 € za opóźniony lub odwołany lot.

O co najczęściej nas pytacie w sprawie odszkodowania za odwołany lot?

Linia lotnicza zaproponowała mi lot zastępczy. Czy przysługuje mi również odszkodowanie finansowe?

Tak. Jeśli warunki zostaną spełnione (patrz Odszkodowanie za odwołany lot – do czego masz prawo? ) masz prawo nie tylko do zwrotu ceny biletu lub lotu zastępczego, ale również do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 EUR na osobę.

Czy przysługuje mi odszkodowanie za odwołany lot nawet w przypadku lotu poza UE?

Tak. Zgodnie z rozporządzeniem europejskim masz prawo do odszkodowania, jeśli Twój lot wystartował lub wylądował na lotnisku w UE i jednocześnie był obsługiwany przez przewoźnika lotniczego z siedzibą w UE. Dla przykładu będzie to np. za lot z Pragi do Dubaju, ale także za lot z Dubaju do Pragi, jeśli jest obsługiwany przez europejską linię lotniczą (np. Smartwings lub Wizzair). Loty z Dubaju do Pragi obsługiwane przez m.in. Linie Lotnicze Emirates nie podlegają przepisom europejskim.

Mój lot został odwołany z powodu złej pogody, czy mam prawo do odszkodowania?

Niestety nie. Zła pogoda jest uważana za nadzwyczajną okoliczność, za którą linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności. Więc nie masz prawa do rekompensaty finansowej, ale masz prawo do zwrotu ceny biletu lub lotu zastępczego i zakwaterowania w hotelu lub poczęstunku, nie zapominaj o tym.

Linia lotnicza odrzuciła moje roszczenie z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Co mogę zrobić?

Wypełnij nasz formularz. Mimo że linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie, postaramy się coś z tym zrobić. Jednak następnym razem łatwiej będzie skontaktować się z nami teraz, aby uniknąć takich sytuacji.

Mój pracodawca kupił mi bilet, leciałem w podróży służbowej. Czy nadal przysługuje mi odszkodowanie za odwołany lot?

Tak. Nieważne, kto kupił bilet, ale kto miał lecieć tym lotem. Masz zatem prawo do odszkodowania w takiej samej wysokości, jakbyś leciał na wakacje z rodziną.

Która linia lotnicza odwołała Twój lot?

Przygotowaliśmy listę najpopularniejszych linii lotniczych, z którymi możesz się spotkać podczas podróży. Dla każdej z nich znajdziesz instrukcje, jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot.

Zweryfikuj swoje prawo do odszkodowania bezpłatnie
Zweryfikuj