Odszkodowanie za opóźniony lot

Prawdopodobnie każdy z nas chciałby spędzić wakacje w zrelaksowany i bezproblemowy sposób. Co jednak w sytuacji, gdy dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji w postaci opóźnionego lotu? Jakie warunki trzeba spełnić, aby mieć prawo do odszkodowania za opóźniony lot i ile ono wynosi? Linia lotnicza musi zrekompensować ci te komplikacje w formie rekompensaty finansowej w wysokości do 600 euro lub w formie zakwaterowania i poczęstunku. Przyjrzyjmy się temu.

Kiedy powstaje prawo do odszkodowania?

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr. 261/2004 masz prawo żądać odszkodowania w wysokości do 600 euro w przypadku, gdy:

twój lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania (opóźnienie odlotu nie ma znaczenia dla celów odszkodowania),
twój lot wystartował z lotniska w UE lub wylądował na lotnisku w UE (jeśli jest obsługiwany przez przewoźnika z siedzibą w UE),
miałeś ważną rezerwację lotu i
za opóźnienie odpowiada linia lotnicza (nie może to być nadzwyczajna okoliczność).

Jakie odszkodowanie przysługuje Ci w przypadku opóźnienia lotu?

Jeśli Twój lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania, przysługuje Ci odszkodowanie finansowe w zależności od długości lotu:

  • 250 € za loty do 1500 km;
  • 400 € za loty o długości od 1500 km do 3500 km;
  • 600 € za loty powyżej 3500 km.

Jednak w przypadku lotów powyżej 3500 km, w przypadku opóźnienia 3-4 godzin, linia lotnicza ma prawo obniżyć odszkodowanie o 50%, czyli do 300 euro. W związku z tym będziesz mieć prawo do pełnego odszkodowania w wysokości 600 EUR tylko w przypadku opóźnienia przekraczającego 4 godziny.

Czy linia lotnicza może zaoferować Ci voucher zamiast odszkodowania?

Tak, może. Jednak to od Ciebie zależy, czy ta forma rekompensaty Ci odpowiada. Jeśli wolisz wypłatę odszkodowania przelewem na konto, nie musisz akceptować proponowanego bonu.

Wymuszanie voucherów na przyszłe loty to powszechna praktyka linii lotniczych. W niektórych przypadkach może to być dla Ciebie korzystne, ale warto wiedzieć, jakie masz prawa w przypadku opóźnienia lotu. Jeśli oferowany voucher nie jest dla Ciebie odpowiedni, linia lotnicza musi wypłacić Ci odszkodowanie pieniężne. Jeśli nie chce się zastosować, nie wahaj się z nami skontaktować.

Do czego jeszcze masz prawo w przypadku opóźnienia lotu?

Rekompensata finansowa to nie jedyna rzecz, do której masz prawo w przypadku opóźnienia lotu. Oprócz odszkodowania w wysokości do 600 € masz również prawo do m.in. na:

  • poczęstunku (głównie w postaci bonu na posiłek o rozsądnej wartości na lotnisku),
  • zakwaterowania w hotelu.

Opóźnienie lotu samo w sobie jest nieprzyjemnym zdarzeniem, zwłaszcza gdy trwa nocą. Jeśli Twój lot jest opóźniony o noc, linia lotnicza powinna zapewnić Ci bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, w tym transport na lotnisko i z powrotem. Nie malujmy diabła na ścianie, ale jeśli linia lotnicza odrzuci Cię z tym roszczeniem, możesz sam znaleźć i opłacić nocleg, a później wystąpić do linii lotniczej o zwrot poniesionych wydatków.

Wyjątki – kiedy nie przysługuje Ci odszkodowanie?

Pomimo tego, że może się tak wydawać, nie zawsze przysługuje Ci odszkodowanie. Nawet jeśli Twój lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny. Chodzi o tzw nadzwyczajne okoliczności, które spowodowały opóźnienie Twojego lotu i w wyniku których linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty Ci odszkodowania finansowego. Takimi sytuacjami są np.:

  • niekorzystna pogoda - warunki pogodowe;
  • strajk pracowników lotniska lub kontrolerów lotów;
  • awaria radaru lotu;
  • sytuacje awaryjne;
  • zdarzenia awaryjne na lotnisku (zamachy terrorystyczne, pożary, sabotaż, groźby bombowe);
  • niepokoje polityczne;
  • i inne wyjątkowe sytuacje.

Jednak nie zawsze jest to nadzwyczajna okoliczność. Na przykład taka awaria techniczna samolotu będzie w większości przypadków uważana za okoliczność, za którą odpowiedzialność ponosi linia lotnicza, a zatem będziesz uprawniony do odszkodowania finansowego.

Jeśli linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie o odszkodowanie z powodu nadzwyczajnych okoliczności, napisz do nas, a my zbadamy sytuację i mimo to spróbujemy wypłacić Ci odszkodowanie.

Brak lotu z przesiadką

Jeśli Twój lot był opóźniony z winy linii lotniczej i w rezultacie nie miałeś czasu na przesiadkę na lot łączony, nie ma powodów do paniki. Linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia alternatywnego lotu do miejsca docelowego. Nie zapominaj, że oprócz lotu zastępczego masz również prawo do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 €. W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, tzw. overbookingu, sytuacja wygląda podobnie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Ominięcie lotu z przesiadką.

Co zrobić w przypadku opóźnionego lotu?

Ważne jest, aby nie panikować. Zrób zdjęcie karty pokładowej lub prześlij je na swój telefon. Spróbuj dowiedzieć się przyczyny opóźnienia lotu w punkcie informacyjnym. Jeśli opóźnienie widnieje na tablicy odlotów, warto zrobić mu również zdjęcie. Wszelkie dowody na opóźnienie lotu przyspieszają cały proces odszkodowawczy. Przeczytaj, do czego masz prawo w danej sytuacji i poproś o poczęstunek oraz ochronę hotelu na wypadek, gdyby spóźnienie trwało całą noc.

Skontaktuj się z nami przez formularz. Załatwimy wszystko za Ciebie i wyślemy Ci pieniądze z powodu opóźnienia lotu do następnego dnia.

Jak wypełnić wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?

Możesz wypełnić wniosek o odszkodowanie na dwa sposoby. Albo spróbujesz sam negocjować z linią lotniczą i uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, albo też możesz wypełnić formularz na stronie Refundio.pl i pozostawić nam cały proces uzyskania odszkodowania.

Nie będziemy Cię do niczego namawiać, odszkodowanie za opóźniony lot możesz uzyskać na swój sposób bez korzystania z naszych usług. Należy jednak wziąć pod uwagę, że cały proces uzyskania odszkodowania może być długotrwały (wszystko trwa do 12 miesięcy) i przede wszystkim bez gwarancji powodzenia. Nie musisz więc czekać na odszkodowanie nawet po wielu miesiącach.

Jeśli widok dziesiątek e-maili i długich miesięcy kłótni z linią lotniczą sprawia, że burczy Ci w brzuchu bardziej niż turbulencje w samolocie, cały proces możesz zostawić nam.

Wypełniasz nasz formularz w ciągu 5 minut, wszystko ocenimy i jeszcze tego samego dnia skontaktujemy się z Tobą z propozycją odszkodowania. Następnie wyślemy Ci kwotę z góry i będziesz mieć ją na swoim koncie w ciągu 48 godzin. Bez czekania, bez stresu i przede wszystkim z pewnością otrzymania odszkodowania. Kwota pozostaje u Ciebie, nawet jeśli później przegramy spór z linią lotniczą.

Odbierz do 600 € za opóźniony lub odwołany lot.

O co najczęściej pytacie nas w sprawie odszkodowania za opóźniony lot?

Jak obliczane jest opóźnienie lotu?

W przypadku opóźnień lotów z punktu widzenia rekompensaty finansowej istotne znaczenie mają opóźnienia przylotów. Dlatego jeśli Twój lot dotarł do miejsca docelowego więcej niż 3 godziny po planowanym czasie lądowania, masz prawo do odszkodowania. Opóźniony wylot nie odgrywa żadnej roli w zakresie odszkodowania.

Czy przysługuje mi odszkodowanie za opóźniony lot nawet w przypadku lotu poza UE?

Tak. Zgodnie z rozporządzeniem europejskim masz prawo do odszkodowania, jeśli Twój lot wystartował lub wylądował na lotnisku w UE i jednocześnie był obsługiwany przez przewoźnika lotniczego z siedzibą w UE. Dla przykładu będzie to np. za lot z Pragi do Dubaju, ale także za lot z Dubaju do Pragi, jeśli jest obsługiwane przez europejską linię lotniczą (np. Smartwings lub Wizzair). Loty z Dubaju do Pragi obsługiwany m.in. Linie lotnicze Emirates nie podlegają przepisom europejskim.

Mój lot był opóźniony z powodu złej pogody, czy mam prawo do odszkodowania?

Niestety nie. Zła pogoda jest uważana za nadzwyczajną okoliczność, za którą linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności. Więc nie masz prawa do rekompensaty finansowej, ale masz prawo do zakwaterowania w hotelu lub poczęstunku, nie zapominaj o tym. To samo dotyczy odwołanego lotu.

Linia lotnicza odrzuciła moje roszczenie z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Co mogę zrobić?

Wypełnij nasz formularz. Mimo że linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie, postaramy się coś z tym zrobić. Jednak następnym razem łatwiej będzie skontaktować się z nami teraz, aby uniknąć takich sytuacji.

Mój pracodawca kupił mi bilet, leciałem w podróży służbowej. Czy nadal mam prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Tak. Nie ma znaczenia, kto kupił bilet, ale kto leciał danym lotem. Masz zatem prawo do odszkodowania w takiej samej wysokości, jakbyś leciał na wakacje z rodziną.

Przegląd poszczególnych linii lotniczych

Podczas podróży możesz skorzystać z setek linii lotniczych. Przygotowaliśmy przegląd najczęściej używanych, abyś wiedział, jak postępować.

Zweryfikuj swoje prawo do odszkodowania bezpłatnie
Zweryfikuj